Leefbaarheid

Wij willen dat u zich thuis voelt. Niet alleen in uw eigen huis, maar ook in de wijk waar u woont. Daarom doen wij ons best om te zorgen dat u zich prettig en veilig voelt. Dit noemen we de leefbaarheid van uw wijk.

Veel gevraagd over Leefbaarheid

Hebben jullie tips voor een schone woonomgeving?

Ja, u kunt hieronder per onderwerp bekijken welke tips wij voor u hebben.

Mijn afstandsbediening (tag) of parkeerpas is kapot of kwijt. Kan ik een nieuwe krijgen?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat de buurtbeheerder bij u langskomt. U kunt dan aangeven hoeveel tags u wilt. Hij of zij zorgt ervoor dat de tag/afstandsbediening bij u terecht komt.

Wat kan ik doen bij overlast in mijn woonomgeving?

U kunt overlast ervaren in uw woonomgeving. Bijvoorbeeld van hangjongeren, zwerfafval of fout geparkeerde auto's. De woonomgeving is niet van ons. Daarom kunnen wij deze overlast dan ook niet direct aanpakken. U kunt een melding doen bij de gemeente via:

  • De klantenservice van gemeente Utrecht: 14 030;
  • De klantenservice van gemeente Nieuwegein: 14 030;
  • Bel de politie bij gevaarlijke of dreigende situaties.

In uw wijk is ook een buurtbeheerder van Mitros actief
U kunt ook bij hem of haar een melding doen. De buurtbeheerder houdt toezicht op orde, netheid en veiligheid van de woonomgeving. Hij of zij neemt maatregelen bij vandalisme, vervuiling en overlast. 

Een belangrijke taak van de buurtbeheerder is het onderhouden van contact en samenwerken met bewoners, gemeente en politie.

Ik heb de waterstand nodig. Hoe kom ik aan de waterstand?

Meestal zit de watermeter in uw meterkast of in uw kruipruimte. Bij eengezinswoniingen vindt u de watermeter in de kruipruimte. Voor flatgebouwen geldt dat u met de algemene voordeursleutel de meterkast kunt openen. 

Kunt u de watermeter niet vinden? Neem dan contact op met de buurtbeheerder. Hij of zij maakt dan een afspraak met u.

Waterstand doorgeven
U kunt de stand van de meter aflezen en doorgeven aan Vitens. U ontvangt van hen een brief van met een QR-code. U kunt deze scannen met uw telefoon en via de website uw waterstand doorgeven.

Kan er een oplaadpunt voor mijn scootmobiel komen in de algemene ruimte?

Dit zoekt uw buurtbeheerder voor u uit. Neem contact met ons op.

De brievenbus van een bewoner van jullie zit vol. Kunnen jullie op dit adres komen kijken?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact op met uw buurtbeheerder. Als er teveel post in de brievenbus zit, kan er iets aan de hand zijn met de bewoner. De buurtbeheerder zoekt dan contact met de bewoner.

Ik krijg een scootmobiel, waar kan ik deze stallen en opladen?

Als er voorzieningen in of aan uw woning geplaatst worden, dan moet u hiervoor toestemming vragen aan Mitros. Neem hiervoor contact met ons op. 

Als er hulpmiddelen in de algemene ruimte geplaatst moeten worden, dan kan uw buurtbeheerder voor u uitzoeken of dit mogelijk is. Een scootmobiel mag niet zonder toestemming worden gestald en opgeladen in de algemene ruimte van uw woongebouw.

Ik wil een sleutelkluisje ophangen bij de toegangsdeur van mijn woongebouw. Mag dat?

U mag een sleutelkluisje ophangen. Mitros plaatst deze niet.

Ik huur een eengezinswoning
U heeft geen toestemming nodig om het sleutelkluisje op te hangen. Wel zijn wij graag op de hoogte. U kunt telefonisch via 030 - 880 33 00 of via het contactformulier laten weten dat u een sleutelkluisje ophangt.

Ik woon in een flat
Neem contact met ons op. Onze Technisch beheerder overlegt met u waar u het kluisje het best kunt hangen. 

Hoe kom ik in contact met mijn buurtbeheerder?

Weten wie uw buurtbeheerder is en wat hij of zij doet? Hier vindt u de contactgegevens van uw buurtbeheerder.

Wat is een buurtambassadeur?

Een buurtambassadeur is een buurtbewoner die vrijwillig de buurtbeheerder ondersteunt. De buurtambassadeur loopt regelmatig een rondje door het woongebouw en door de buurt. Zo is hij of zij extra oplettend met wat er speelt in het woongebouw en de buurt.

Er staan spullen op de galerij of in de algemene ruimte die er niet horen. Wat doen jullie hieraan?

We zullen eerst de spullen stickers geven met het verzoek om de spullen te verwijderen. Wij zoeken uit van wie de spullen zijn. Dan vragen wij diegene netjes om de spullen te verwijderen. Komen we er niet achter van wie de spullen zijn? Dan brengen wij de kosten in rekening aan de bewoners.

Wanneer wordt het lik-op-stuk-beleid ingevoerd?

Mitros voert het lik-op-stuk-beleid in bij flats of eengezinswoningen waar het niet goed gaat met de leefbaarheid. Als bij de controlerondes blijkt dat de huisregels niet worden nageleefd, dan zijn wij genoodzaakt het lik-op-stuk-beleid in te voeren.

Met het lik op stuk beleid helpen wij bewoners bij het opgeruimd houden van de gemeenschappelijke ruimtes. Ook wordt er voorkomen dat de doorgang wordt geblokkeerd. Het beleid heeft betrekking op:

  • de bordessen van de portiek
  • de galerijen
  • het trappenhuis
  • de bergingen
  • achterpaden
  • de centrale hal
  • de lift als die in uw gebouw aanwezig is

Zijn er kosten verbonden aan het lik-op-stuk-beleid?

Wanneer er bij de controlerondes van de buurtbeheerder blijkt dat de spullen niet zijn opgeruimd en daardoor voor vervuiling of het blokkeren van de doorgang zorgen, huren wij een schoonmaakbedrijf in. Als er bekend is van wie de spullen zijn, betaalt hij of zij een deel van de kosten voor de schoonmaak. Is het niet duidelijk wie het gedaan heeft? Dan worden de kosten verdeeld over alle bewoners van de portiek en de achterpaden (van eengezinswoningen).

De algemene toegangsdeur wordt vaak opengelaten. Wat doen jullie hieraan?

Neem contact op met uw buurtbeheerder. Hij of zij bespreekt het met u.

Er zit graffiti op mijn huis of in de buurt van mijn huis. Wat nu?

Neem contact met ons op om dit te melden. Uw buurtbeheerder komt dan langs om de graffiti te bekijken. Als het nodig is maakt hij of zij een foto van de graffiti en laten we de graffti verwijderen door een schoonmaakbedrijf.

Ik maak me zorgen over een huurder van jullie. Kan ik dit bij jullie melden?

Ja, dat horen we graag van u. Heeft u het idee dat een huurder van ons eenzaam is? Niet goed voor zichzelf zorgt? Of merkt u dat de huurder in de war is? U kunt dat aan ons doorgeven via ons contactformulier. Kiest u dan voor 'Overig'. Onze woonconsulent gaat dan, eventueel samen met iemand anders, kijken hoe het met huurder is. Wij delen die gegevens niet met anderen.

Wat kan ik doen als ik vermoeden heb van huiselijk geweld, ouderenmishandeling of kindermishandeling bij een huurder van jullie?

U kunt uw vermoeden direct (anoniem) melden bij de instantie Veilig Thuis.

Mitros kan meldingen van huiselijk geweld of kindermishandeling niet aannemen. Dit heeft te maken met de privacy van de bewoners en hun gezinssituatie.

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling.
U kunt Veilig Thuis bereiken via 030 - 242 78 00. Het bezoekadres is Tiberdreef 8, 3561 GG te Utrecht.

Ik voel me niet veilig in mijn woning. Wat kan Mitros voor mij betekenen?

In uw woning moet u zich veilig voelen. Als u zich niet veilig voelt is dat erg vervelend. Daarom gaan wij met u in gesprek als dit het geval is. Neemt u daarvoor contact met ons op.

Er hangen camera's in de portiek. Wat gebeurt er met de beelden?

De beelden worden bekeken als de politie ons hierom vraagt. Als er iets is gebeurd moet u altijd aangifte doen bij de politie. Geeft u hierbij door dat er camera's in de portiek hangen die misschien beelden hebben vastgelegd. De politie bepaalt of de beelden aan uw aangifte worden toegevoegd. U mag de beelden zelf niet bekijken.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat met ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur.

    WhatsApp ons